Domica – Silická Brezová – Gombasecká jaskyňa - Silica

Krátky úsek vedie po štátnej ceste 2. triedy č. 587, do Kečova odbočuje cesta č. 050148, z Kečova do Silickej Brezovej sa ide po lesnej ceste. Zo Silickej Brezovej vedie cesta č. 050154 na št. cestu 587, ktorá pokračuje do Plešivca. Pri gotickom kostole sa odbočuje na miestnu komunikáciu a na konci obce sa prechádza po lesnej ceste ku Gombaseckej jaskyni. Tu sa krátkou miestnou komunikáciou napája na cestu č. 050154, ktorá prichádza do obce Silica.

Profil trasyDĺžka cyklotrasy: 29,1 km
Charakter: Trasa určená pre MTB bicykle
Právny stav: Existujúca legálne povolená cyklotrasa vedúca k jaskyniam, vyznačená ako úsek Cyklomagistrály Slovenský kras.
Evidenčné číslo: 029
Farba cyklotrasy: červená
Správca: SCK Slovenský kras Gemerská Hôrka
Súčasný stav: Maľované značenie a cykloznačky, mimo lesných úsekov, obnovil SCK Piešťany v roku 2009.

Popis vedenia: Trasa začína pri jaskyni Domica. Krátky úsek pokračuje smerom k štátnej hranici s Maďarskom, kde odbočuje do obce Kečovo. Na námestíčku v Kečove je pekné drevené odpočívadlo a malý kostolík. Za obcou vchádza na kamennú lesnú cestu, ktorá stúpa malebným prostredím Kečovských škrapov. Po miernom výstupe cykloturistu čaká asi 1 km dlhý úsek naprieč lúkou, ktorý pokračuje lesom spolu s červenou turistickou i cyklo značkou. Po vyjdení z lesa trasa pokračuje po spevnenej poľnej ceste. Takto schádza do obce Silická Brezová a pokračuje ku kostolu.

Po ceste do obce Silica sa nachádza odbočka do jaskyne Silická ľadnicaKostol je zaujímavý svojim riešením s hlboko predstavanou zvonicou. Z obce cykloturista pokračuje stúpaním na vrchol polí, odkiaľ je krásny výhľad na okolie. Naľavo je výhľad na kostolík v Ardove. Na rázcestí štátnych ciest trasa bočí vpravo a pokračuje do Plešivca. Pri gotickom kostole so zvonicou bočí vpravo a pokračuje k malému katolíckemu kostolu, pri ktorom zaujme vysoká tehlová zvonica štvorcového pôdorysu. Za obcou vchádza do lesa a kde čaká mierne náročné bicyklovanie (striedanie stúpaní a klesaní) po lesnom chodníčku až ku Gombaseckej jaskyni. Určite si nenechajte ujsť jej prehliadku, jaskyňa je známa predovšetkým unikátnymi brčkovitými sintrovými útvarmi.

Historická striekačka na námestí pri obecnej studni v SiliciOd jaskyne vedú značky na štátnu cestu do Silice, kde začína náročné stúpanie lesom vo viacerých serpentínach až na vrchol Silickej planiny. V závere stúpania sa vpravo nachádza horáreň Závozná, ďalej sa pokračuje skoro po rovine. Prostredie sa mení. Cykloturista vychádza z lesa na rozsiahlu planinu so širokými výhľadmi. Ako hrad čnie na kopčeku kostol v Silici. Zhruba v polovici náhornej jazdy je po pravej ruke malé parkovisko s odbočkou k jaskyni Silická ľadnica. Trasa však pokračuje priamo do obce Silica k centrálnej orientácii. Určite odporúčame vyjsť si ku krásnemu a vzácnemu opevnenému kostolu, stojacemu - bohužiaľ - na najvyššom mieste v obci.