[Zobrazuje sa optimalizovaná verzia stránky pre slabo vidiacich alebo špecializované či staršie prehliadače.] Prejsť na pôvodnú verziu...
Pokračuj v čítaní alebo preskoč na menu. Ďalšie možnosti: Začiatok stránky; Zoznam sekcií; Vyhľadávanie; Pätičkové informácie.
Miesto: StratenáNapriek plnej funkčnosti je otázkou času, kedy sa bude rátať medzi slovenské technické pamiatky. Už aj kvôli svojej jedinečnosti. Ako príklad môžeme uviesť, že v časoch I. ČSR sa postavila železničná trať Margecany – Červená skala. Na trase s dĺžkou necelých 94 kilometrov sa nachádza 23 železničných mostov a 9 tunelov, a to všetko postavili od marca 1931 do júla 1936, teda len 5 rokov a 5 mesiacov! Naproti tomu - tento cestný tunel v Stratenej je jediný, ktorý sa postavil za vyše 40 ročného totalitného režimu.
Podzemie okolitých kopcov Dobšinej i Stratenej pre prevŕtané nesčítaným a nezmapovaným množstvom podzemných banských chodieb, ktoré sa tu razili už od 13. storočia. Obojsmerný cestný tunel dlhý 325,7 m prišiel na rad až v roku 1969 a stavali ho Inžinierske stavby, národný podnik, Košice až do roku 1971. Do prevádzky ho uviedli v januári 1972.
Príčiny výstavby boli jasné. Zhruba na pol kilometrovom úseku pretínala rieka Hnilec vtedajšiu cestu osemkrát, čo si vyžadovalo neustálu údržbu mostov a počítať bolo potrebné aj s komplikáciami pri povodniach. Naviac, cesta prechádzala cez Stratenský kaňom, či je miesto výnimočných prírodných krás, ktoré si zasluhujú ochranu, teda aj odklonenie prevádzkovanej cesty.
V ceste stál skalný masív z bielych wettersteinských vápencov. Ten je pre vodu ľahko priepustný. Počas prác baníci narazili na stály prameň s výdatnosťou 1 liter vody za sekundu, ktorý odviedli podzemným potrubím. Voda však začala časom presakovať z rôznych strán, čo bolo nutné riešiť najmä po deviatich rokoch prevádzky tunela. Problém robila najmä zima. Tunel je situovaný v Hnileckej doline v smere častých poryvov vetra, takže sa tvoril ľad, ktorý vďaka prostrediu pretrvával aj do neskorých jarných mesiacov. Počas kontroly v roku 1981 priamo v tuneli dokonca namerali – 32° Celzia. Aby tu nevznikla ďalšia ľadová jaskyňa, problém čiastočne technicky riešili formou asfaltových a chemických injektáží, čo stav dočasne zlepšilo. Voda si však vždy nájde cestu a tak sa na ďalšie riešenia ešte len čaká.
Cez pamiatku ojedinelého technického banského a stavebníckeho diela na Slovensku prechádzajú tisíce áut bez toho, aby poznali jej výnimočnosť. Pozornosť si však zaslúži.
GPS portálu tunela zo strany Stratenej: N 48°52'405" E 020°19'746"
Informačné zdroje:
Koniec obsahu.
Pokračuj v menu alebo choď do inej sekcie.
Pokračovanie menu:
Copyright © 2024
Správa majetku KSK. Všetky práva vyhradené.
.
Koniec stránky.